The story of my nose

Här ligger jag klarvaken halv 2 och jag börjar halv 8 imorgon. Har en snarkande pojke bredvid mig som inte gör det lättare att somna 😘 Har så mycket tankar i huvudet nu, om svåra beslut och lite oro också faktiskt.. 

Iallafall om min jäkla näsa nu.. För ca 6(?) år sen blir jag nerdragen för en trappa av min dåvarande pojkvän. Jag ramlar i golvet och bryter näsan. Jag var inte hemma då detta hände så vågade inte säga detta till mina föräldrar. Dagen efter fick dom iallafall reda på det så då åkte vi till akuten. Väl där sa en läkare att näsan inte behövde "brytas tillbaka" och att den skulle läka fint och återgå till näsans normala utseende. Skulle det nu bli så att näsan ändå var sne/brosk/ärr så skulle jag ha rätt till operation. När svullnaden hade lagt sig och läkt efter den brutits så var den inte sig lik. Jag hade en jätte synlig kant på hela sidan av näsan, jag har även ett ärr på näsan och den hade även förflyttats sig neråt 5mm vilket gjorde att den såg konstig ut. Jag gick till en doktor ang. operation men han ville inte ha ansvaret att operera den (ifall jag inte skulle bli nöjd och eftersom näsor är svårt att operera) så han skickade en remiss till Uppsala. Där sa dom nej till operation då dom menade att det ansågs som en skönhetsoperation och det blev alltså inget ut av det. I fyra år kämpade jag och mamma att jag skulle få en operation för att få näsan till det normala igen och ändå hade dom sagt på akuten att självklart får jag en operation om den inte ser bra ut när den läkt. En dag så fick jag äntligen besked att den skulle opereras dock skulle dom bara slipa ner den synliga kanten. Min kirurg lyssnade inte direkt på att jag ville att hela kanten verkligen skulle bort utan han nonchalerade mig mest. När näsan var läkt syndes det knappt att han hade rört min näsa. Kanten syndes fortfarande och jag var ännu inte nöjd. Jag försökte få en ny operation för att få näsan till det normala men dom ville inte operera mig. Jag har mått dåligt över hur näsan sett ut efter det så jag bestämde mig att ta saken i egna händer och åkte till Terese plastikkirurgi i Stockholm för en konsultation. Kirurgen visade 3D bilder om hur min näsa skulle kunna se och jag fick självklart vara med att bestämma hur jag ville ha den. 37 tusen gick kalaset på och i Januari har det gått ett år och då ska näsan vara färdigläkt. Det sorgliga nu är att två broskknölar har bildats efter operationen och kanten kan fortfarande anas och så syns ju ärret, så snart blir det ännu en operation som dessutom kanske hindrar planerna jag hade nu i början av nästa år. Nej nu vill jag bara ha en näsa utan knölar och kanter så jag kan släppa det här helvetet om min snok... 

Nog om det. Behövde skriva av mig lite för ilskan jag har om händelsen och vården. Nu måste jag tvinga mig själv att sova, det är ju så lätt att sova när man ser hur klockan tickar och man vet att man ska upp snart, hehe.. Godnatt på er ❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0